ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဗုဒၶသာသနာ ေရာက္ရွိျပန္႔ပြားလာပံု (အပိုင္း ၁)
ေဒါက္တာ သန္းထြန္း ဗုဒၶ
(၅၆၃-၄၈၃ ဘီစီ) သက္ေတာ္ထင္ရွား ရွိတုန္းကတည္းက ၿမန္မာကို ဗုဒၶ၀ါဒေရာက္လာပံုကို၊ အမ်ဳိးမ်ဳိးေၿပာႀကပါတယ္။ ၿမတ္စြာဘုရား ေဒသစာရီ ႀကြခ်ီေတာ္မူတယ္ဆိုရင္ ေရာက္ရာအရပ္မွာ ပူေဆြးဒုကၡေရာက္သူ တစ္ဦးဦးကိုၿဖစ္ၿဖစ္၊ သတၲ၀ါအမ်ားကို ၿဖစ္ၿဖစ္၊ စိတ္ခ်မ္းသာရေအာင္ ဆံုးမသြန္သင္လိုလို႔ ၿဖစ္ၿဖစ္၊ ႀကြလာတာ ၿဖစ္ပါတယ္။ ဘ၀ရွင္သန္ေနလို႔ ေတြ႔ရတဲ႔ ဒုကၡေတြက ကယ္တင္လိုတဲ႔အတြက္ ၿဖစ္ပါတယ္။ ၿမန္မာအေနာက္ ပင္လယ္ကမ္းေၿခက ရခိုင္ကို ၿမတ္စြာဘုရား ႀကြလာလို႔ ရခိုင္မင္း ေႀကးေလာဟာနဲ႔ ၿမတ္စြာဘုရား ပံုတူလုပ္ယူခြင္႔ ရလိုက္ပါတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ၿမန္မာအလယ္ပိုင္းက လူေတြကလည္း သူတို႔ဆီက လယ္ကိုင္းကို ၿမတ္စြာဘုရား ႀကြလာၿပီး တရားေဟာလို႔ လူေရာနတ္ပါ အမ်ားႀကီး အကြၽတ္တရားရႀကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေတာင္ထိပ္မွာ ရပ္ေတာ္မူၿပီး သာသနာဘယ္ႏွစ္ကိုေရာက္ရင္ ဘယ္မင္းက ဒီေနရာမွာ ၿမိဳ႔ႀကီးတည္မယ္၊ ဗုဒၶသာသနာထြန္းကားမယ္လို႔ ဗ်ာဒိတ္ၿမြတ္ႀကားသြားတယ္လို႔လဲ ယံုႀကတယ္။ ၿမန္မာေအာက္အရပ္က ကုန္သည္စြန္႔စားသူ ႏွစ္ဦးက ဗုဒၶဂါယာကိုေရာက္ေတာ႔ သဗၺညဳတဉာဏ္ကိုရၿပီးစ ဗုဒၶရဲ႔ ဆံေတာ္နဲ႔ အထက္ဘုရားႏွစ္ဆူရဲ႔ အသံုးအေဆာင္ေတြကို ဌာပနာၿပီး ေစတီတည္တယ္။ တကယ္ေတာ႔ ဒီႏွစ္ေယာက္ဟာ ႀသရိႆနယ္က ၿဖစ္ဖို႔မ်ားပါတယ္။ သုေတသနနယ္ပယ္က ႀကိဳးစားရွာေဖြစံုစမ္းတဲ႔အခါ ခရစ္ႏွစ္ ၇၆ ထက္ေစာၿပီး ၿမန္မာၿပည္မွာ ဘယ္ဘုရားရုပ္ထုမွ မရွိပါ။ အဲဒီလိုပဲ သီရိဓမၼာေသာက (အေသာက၊ ၂၇၄-၂၃၂ဘီစီ) ထက္ေစာၿပီး ဘယ္ေစတီ ပုထိုး၊ မုေ႒မွ မရွိဘူးပါ။ အေသာကမင္းက ပိဋကမွာရွိတဲ႔ ဓမၼခႏၶာေပါင္း ၈၄၀၀၀ ကို ရည္ညႊန္းၿပီး ေစတီေပါင္း ၈၄၀၀၀ ကို ၿမတ္စြာဘုရားရဲ႔ သရီရဓာတု ဌာပနာၿပီး တည္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ အဲဒီလို ေၿပာႀကတာမွာလည္း သမိုင္းၿဖစ္စဥ္နဲ႔ စကားေရွ႔ေနာက္ မကိုက္တာတစ္ခုကို ေတြ႔ရၿပန္ပါတယ္။ ပိဋက သံုးပံုကို သီရိလကၤာမွာ ေပထက္ အကၡရာတင္တာက ၃၃ ဘီစီၿဖစ္လို႔ စာနဲ႔ခ် မေရးမီက စာပိုဒ္ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာ၊ ပါတယ္ဆိုတာ ဘယ္လို သိနိုင္ပါသလဲလို႔ ေမးစရာရွိပါတယ္။ အေသာကမင္းက ဗဟိုအိႏိၵယအၿပင္ ကိုးတိုင္း ကိုးဌာနက မေထရ္ႀကီးေတြ ဦးေဆာင္ၿပီး သာသနာၿပဳ လႊတ္တယ္ဆိုရာမွာလည္း ဘယ္ေနရာကို၊ ဘယ္ကိုယ္ေတာ္ႀကြရတယ္လို႔ စာရင္းရွိပါတယ္။ ေက်ာက္ေတာင္ေပၚက ေက်ာက္မ်ာႏွာၿပင္မွာ ေက်ာက္စာ တစ္ဆယ္႔သံုးခု ေရးထိုးခဲ႔တယ္။ ဒီစာရင္းမွာ ေသာဏ နဲ႔ ဥတၲ့ရေခါင္းေဆာင္တဲ႔ သု၀ဏၰဘူမိခရီးေႀကာင္း မပါပါ။ ၿပီးေတာ႔ ပါဠိ အ႒ကတာ ဋီကာေတြက သု၀ဏၰဘူမိကို စုမႀတကြၽန္းေပၚမွာရွိတယ္လို႔ ညႊန္းထားပါတယ္။ အင္မတန္ေက်ာ္ႀကားတဲ႔ ပါဠိနာမည္အဘိဓါန္ ကို ၿပဳစုတဲ႔ မလ’ေသၿကက သု၀ဏၰဘူမိဟာ ငါတို႔ဆီမွာရွိတယ္ (မြန္ကသထံု၊ ယိုးဒယားက နေဆာင္ပထ) လို႔ဇြတ္ေၿပာေနတဲ႔ အယူအဆေတြကို မဆန္႔က်င္လိုတဲ႔ သေဘာထားရွိဟန္ တူပါတယ္။ (သူတို႔အယူအဆ မွားတယ္ဆိုတာေတာ႔ သိမွာပါ) ဒါေပမဲ႔ မြန္ဆရာေတာ္တစ္ပါး ၿဖစ္တဲ႔ ေတာင္ေပါက္ဆရာေတာ္ (ေမာ္လၿမိဳင္ ေတာင္ေပါက္ေက်ာင္း)က အိႏိၵယမွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ လွည္႔လည္စံုစမ္းရွာေဖြၿပီး၊ သု၀ဏၰဘူမိဟာ စုမႀတမွာၿဖစ္တယ္လို႔ ဆရာေတာ္ၿပုစုတဲ႔ ဗုဒၶသာသနာ ပထ၀ီ၀င္က်မ္းမွာ ေၿမပံုေတြႏဲ႔ ရွင္းလင္းေဖာ္ၿပ ထားခဲ႔ပါတယ္။ အခုေၿပာၿပတဲ႔ အခ်က္ေတြေႀကာင္႔ ဗုဒၶသာသနာဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ေဒသကို ဘယ္အခ်ိန္က၊ ဘယ္ေနရာမွာ စတင္ေရာက္ရွိလာတယ္လို႔ သုေတသီေတြအေနနဲ႔ ေၿပာဖို႔ခက္ပါတယ္။
ၿမန္မာနိုင္ငံကို ဗုဒၶသာသနာ ေရာက္ရွိၿပန္႔ပြားလာပံု (အပိုင္း၂)
ပ်ဴလူမ်ဳိးေတြက ေၿမပုံဘုရား (အမ်ားအေခၚအုတ္ခြက္) ေတြ ထားခဲ႔တယ္၊ သူတို႔က ခရစ္ေလးရာစုနွစ္က ကိုးရာစုနွစ္ထိ (အညာ ဟလင္းက၊ ေအာက္ေၿပ ၿမစ္၀ကြၽန္းေပၚေဒသ ေတြအထိ က်ယ္ၿပန္႔တဲ႔) ပိုင္နက္အတြင္း ဗုဒၶသာသနိက အေဆာက္အအံုေတြမွာ ဒီေၿမပုံဘုရားကို အရြယ္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ပံုအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ၿပဳလုပ္တဲ႔အခါ၊ ၿမတ္စြာဘုရားပံုေတာ္နဲ႔ ေယဓမၼာေဟတုပၸဗၺ၀ါ ဂါထာကို ေဒ၀နာဂရီလက္ေရးနဲ႔ ေၿမပံုဘုရားမ်က္ႏွာဘက္မွာ ေရးထားတယ္။ ၿပီးေတာ႔ ေက်ာဘက္မွာ ေၿမပုံဘုရားကို ၿပဳလုပ္ လွဴဒါန္းသူရဲ႔ နာမည္ကို ေရးထားေလ႔ရွိပါတယ္။ အဲဒီေၿမပံုဘုရားကိုစြဲၿပီး ပ်ဴေတြဟာ ခရစ္တစ္ရာစုႏွစ္ကစၿပီး ဗုဒၶသာသနာ၀င္ေတြ ၿဖစ္တယ္။ ဒါထက္ေတာင္ ေစာခ်င္ေစာ ႏိုင္တယ္။ ေအာက္ပိုင္းၿမန္မာကို ေရာက္ေနတဲ႔ မြန္ခေမရ္ဘာသာ စကားေၿပာသူေတြထဲက မြန္ေတြဟာ ပထမၿဗဟၼဏ၀ါဒီ၊ ေနာက္ခရစ္ ခုႏွစ္ရာစုႏွစ္ကစၿပီး ဗုဒၶ၀ါဒီၿဖစ္ခဲ႔တယ္။ အဲဒီေတာ႔ ေစာေစာကေၿပာသလို သီရိလကၤာမွာ ခရစ္မေပၚမွီ ၃၃ ႏွစ္က ပိဋကကို ေပထက္အကၡရာတင္ခဲ႔တာ ၿဖစ္ေပမဲ႔၊ ပ်ဴႏိုင္ငံရယ္ လို႔ ထင္ရွားတဲ႔ ခရစ္၄ရာစုက ၉ရာစုႏွစ္အတြင္းမွာ အကၡရာတင္ၿပီး ပိဋကကို အစံုလိုက္ ကူးယူလာတာ မရွိေသးဘူး။ အႏၱၲာရယ္ကင္းရြတ္ဆိုဖို႔ သုတၲန္ေဒသနာထဲက ထုတ္နွဳတ္ထားတဲ႔ အပိုဒ္ကေလးေတြပဲ ေရႊၿပား၊ ေက်ာက္ၿပား၊ ရႊံ႕ၿပားေပၚမာ ေရးထြင္းၿပီး အိမ္တံခါး၀၊ ၿမိဳ႕တံခါး၀မွာ၊ ေက်ာက္ၿပားမွာ ေရးၿပီး စိုက္ထားမယ္၊ ေရႊၿပားမွာေရးၿပီး အမြန္အၿမတ္ သိမ္းထားမယ္။ ဒီလိုေကာက္ႏုတ္ခ်က္ေတြ ယူလာတဲ႔ လူေတြက ကုန္သည္၊ ၿမိဳ႕သစ္ ရြာသစ္တည္သူနဲ႔ သေဘၤာသားေတြ ၿဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္။ အိႏိၵယဓေလ႔ေတြကို အတုခိုးလိုက္နာ က်င္႔ႀကံခ်င္လို႔ တိုင္းရင္းသားက လူလႊတ္ၿပီး ကူးယူခဲ႔တာလည္း ၿဖစ္မယ္။ အိႏိၵယက စာေရးနည္းပညာက မြန္ေတြ၊ ပ်ဴေတြဆီကို ခရစ္ေလးရာစုႏွစ္ ေလာက္ကစၿပီး ေရာက္ေနၿပီၿဖစ္လို႔၊ ဒီက သီရိလကၤာကို လူလႊတ္ၿပီး ကူယူတာမ်ဳိးလည္း ၿဖစ္နိုင္ပါတယ္။ ဒါေႀကာင္႔ တိုင္းရင္းသားေတြဟာ အိႏိၵယက သာသနာၿပဳေတြ လာမွ ဗုဒၶသာသနာ၀င္ၿဖစ္တယ္၊ ဗုဒၶက်မ္းေတြကို ေတြ႕ဖူး၊ သံုးဖူးရတယ္ ဆိုတဲ႔ အယူအဆကို ၿပင္ရမွာၿဖစ္ပါတယ္။ လူလႊတ္ယူရတယ္ ဆိုတဲ႔ စကားကို ရွင္းခ်င္ပါေသးတယ္။ တိုက္ရုိက္သံုးနိုင္တဲ႔ သက္ေသ သာဓကမရွိပါ၊ ဒီက (ၿမန္မာၿပည္က) မင္းအေခၚခံသူေတြက }} လက္ေအာက္ခံ (ေက်းေတာ္မ်ဳိး၊ ကြၽန္ေတာ္မ်ဳိး) နဲ႔ ငါတို႔နဲ႔လာမနိွဳင္းနဲ႔၊ ငါတို႔က ကမၻာဦး မဟာသမၼတ အႏြယ္က အစဥ္ဆက္မၿပတ္ သက္ဆင္းလာတာ၊ သက်သာကီ၀င္မင္းမ်ဳိးေတြ ၿဖစ္တယ္ }} လို႔ ေၿပာလိုတယ္။ အိႏိၵယက မင္းဧကရာဇ္ေတြ ေနသလို (ေန႔စဥ္ အစားအေသာက္ အေနအထိုင္အထိ) ေနမယ္လို႔ ဆံုးၿဖတ္ၿပီး၊ ထီဟန္ နန္းဟန္ကို ဦးေဆာင္ၿပီး လုပ္တတ္တဲ႔လူ (ၿဗဟၼဏေတြကို လက္သံုးက်မ္းပါ အတူယူလာခဲ႔လို႔) ဖိတ္တာကစၿပီး နည္းနည္း နည္းနည္း က်ဳိးတိုးက်ဲတဲ ေရာက္လာတာ ၿဖစ္မယ္။ ဒီလိုနဲ႕ ပ်ဴရယ္၊ မြန္ရယ္ အုပ္ခ်ဳပ္သူကစၿပီး ၿဗဟၼဏ ၀ါဒီေတြ ၿဖစ္ခဲ႔ႀကပါတယ္။
ၿမန္မာနုိင္ငံကို ဗုဒၶသာသနာ ေရာက္ရွိၿပန္႔ပြားလာပံု (အပိုင္း၃)
ၿမန္မာအေနာက္ဘက္ ပင္လယ္ကမ္းေၿခက ရခိုင္ဆိုရင္ ရွစ္ရာစုႏွစ္ဦးက သကၠတဘာသာစကားနဲ႔ ေက်ာက္စာ တစ္ခုေရးထိုးခဲ႔ရာမွာ၊ သူတိုဘုရင္က စၿႏၵမ်ဳိး၊ သူတို႔က သီ၀နတ္မင္းကို ေစာေစာက ကိုးကြယ္ခဲ႔တယ္၊ ေနာက္ (၇ရာစုႏွစ္၊ ၈ရာစုႏွစ္ေလာက္ေရာက္မွ) ဗုဒၶဘာသာ၀င္ၿဖစ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဧရာ၀တီၿမစ္၀၊ စစ္ေတာင္းၿမစ္၀၊ သံလြင္ၿမစ္၀ ကြၽန္းေပၚေဒသေတြက မြန္နဲ႔ပ်ဴေတြက ဗိႆနိုးနက္မင္းကို ကိုးကြယ္သူမ်ားမယ္လို႔ ထင္ရပါတယ္ (ရွာေဖြ႔ေတြ႔ရွိခဲ႔ေသာ ဒဂၤါးတြင္ ခပ္ႏွိပ္ထားသည္႔ သေကၤတ တံဆိပ္မ်ားအရ)။ ၿဗဟၼဏ၀ါဒကို မြန္ေတြက အခု ကမ္ဖုခ်နဲ႔ ထိုင္းေဒသ (မဲနမ္ၿမစ္၀ွမ္း ယဥ္ေက်းမႈ) ေတြက ရခဲ႔တာလို႔ ယူဆရင္လည္း ၿဖစ္နိုင္စရာရွိပါတယ္။ ဒီလိုဘဲ မဟာယာနသာသနာကိုလည္း အရင္ ဖူနမ္ (ကေမၻာဒီးယား) က ရမယ္။ အိႏိၵယ အေရွ႕ေၿမာက္ကလည္းရမယ္လို႔ ယူဆရပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ဗုဒၶသာသနာကို လက္ခံတယ္လို႔ ဆိုေပမဲ႔ မိရုိးဖလာ နတ္ကိုးတာမ်ဳိးကို မစြန္႔လႊတ္ပါ။ စြန္႔တယ္လို႔ ေၿပာဖို႔မလိုဘူး၊ ရတနာသံုးပါးကို ဆည္းကပ္တယ္လို႔ ေၿပာရင္ၿပီးတယ္။ ရဟန္းသံဃာကြယ္ရာမွာ ရုိးရာကိုးကြယ္မႈ လုပ္ၿမဲလုပ္မယ္ (ယခု အိမ္တြင္းမင္းဟာဂီရိ နဲ႔ ဦရွင္ႀကီး ကိုးကြယ္သလို)၊ ရဟန္းသံဃာေတြကလည္း အႀကပ္အတည္း လိုက္ၿပီး မပိတ္ပင္ မတားဆီးဘူး၊ သမေအာင္ (ဗာဘငလေူနညခန) အလိုက္အထိုက္ ေနသြားႀကတယ္။ ယေန႔အထိ ေထရ၀ါဒီေတြလို႔ ေၿပာေပမဲ႔ သိသိသာသာေရာ မသိမသာ ရုိးရာဓေလ႔ (တရားပြဲတြင္ သာသနာပြဲ စေသာ ကေတာ႔ပြဲၿပင္ၿခင္း) ေတြ၊ ဟိႏၵဴဓေလ႔ (သူရႆတီ ကိုးကြယ္ၿခင္း)၊ မဟာယာနဓေလ႔ (ပါဋိေတာ္မ်ားတြင္ ဥံဳခံ၍ဖတ္ၿခင္း ရြတ္ၿခင္း) ေတြကို လုပ္ေနႀကပါတယ္။
ၿမန္မာနိုင္ငံကို ဗုဒၶသာသနာ ေရာက္ရွိၿပန္႔ပြားလာပံု (အပိုင္း၄)
အေရးႀကီးတဲ႔ ၿပႆနာကို အခုတင္ၿပလိုပါတယ္။ အဲဒါကေတာ႔ ၿမန္မာဘက္ကို ပိဋကသံုးပံုေရးသားၿပီး ဘယ္အခ်ိန္က ေရာက္သလဲဆိုတဲ႔ အခ်က္ပါပဲ။ အခ်ဳိ႔က ဗုဒၶေဃာသ၊ တခ်ဳိ႔က အရဟံ နဲ႔ အနုရုဒၶတို႔ေက်းဇူးပဲလို႔ ေၿပာႀက ေရးႀကတယ္။ အရဟံကစပံုကို ပါးစပ္နဲ႔ ေၿပာတာ ၿဖစ္ၿပီး။ ဓမၼေစတီမင္းေခၚ ရာမာဓိပတိ လက္ထက္ ၁၄၈၀ မွာ ေရးထိုးတဲ႔ ကလ်ာဏီ သိမ္ေက်ာက္စာမွာစၿပီး အကၡရာတင္တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ေခတ္ၿပိဳင္မွတ္တမ္းမဟုတ္ပါ။ အမ်ားအေခၚ က်န္စစ္သား (ထီးလိုင္မင္း ၁၀၈၄-၁၁၁၃) လက္ထက္ မြန္ဘာသာေရးထိုးတဲ႔ ေက်ာက္စာမွာ သားေတာ္ရာဇကုမာရကို ပိဋက အစစ္ေဆးလုပ္ခိုင္းတယ္။ နိုင္ငံၿခားကေရာက္တဲ႔ ပုဏၰားပညာရွင္၊ တိုင္းရင္းသား ရဟန္းပညာရွင္ေတြ စုၿပီး (၁) ပိဋကကို သီရိလကၤာအကၡရာက ပ်ဴနဲ႔မြန္က ဆင္းသက္တဲ႔ ၿမန္မာအကၡရာနဲ႔ ဖလွယ္ရမယ္၊ (၂) ၿပီးေတာ႔ ပါဠိၿမန္မာတြဲရက္ အနက္ၿပန္ရမယ္၊ ဒီလိုလုပ္နိုင္ပါမွ }}သာသနာ ငါးေထာင္တည္မယ္}} လို႔ယူဆႀကတယ္။ အရင္က ဘိကၡဳရွိသလို ဘိကၡဳနီရွိတယ္။ သာသနာ ၁၀၀၀ မွာ ဘိကၡဳနီ မရွိေတာ႔ဘူး ဆိုေပမဲ႔၊ မဟာယာန၀ါဒီေတြမွာ ဘိကၡဳနီေတြ ရွိေနဦးမယ္။ က်န္စစ္သား လက္ထက္မွာသာမက ပုဂံပ်က္စီတဲ႔အထိ ရွိေနမယ္လို႔ ေက်ာက္စာေတြက ၿပေနပါတယ္။
အေနကဇာတင္ျခင္း။ ။ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ရုပ္တုေတာ္မ်ားကို အေနကဇာတင္ျပီးမွ ကိုးကြယ္ရမည္ဟု တရားေသ မမွတ္သင္.ပါ။(၃၂)ပါးေသာ မဟာပုရိသ လကၡဏာေတာ္မ်ားႏွင္. ကိုက္ညီေသာ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ဖူးေတြ.ရေသာအခါ သက္ရွိထင္ရွားဘုရားရွင္ ကို ဖူးျမင္ရသကဲ.သို. ၾကည္ညိဳသဒၶါ ျဖစ္ေစရန္သာ ျဖစ္သည္ ။ အေနကဇာမတင္ရေသးေသာ္လည္း ထက္သန္ေသာ သဒၶါစိတ္ျဖင္. သိဒၶတၳမင္းသားဘ၀ နန္းစည္းစိမ္ကိုပင္ စြန္.ကာ သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္ရေတာ္မူျပီးေသာ ဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္ (၉)ပါးကို ရည္စူးရွိခိုးလွ်င္ ဘုရားရွိခိုးပူေဇာ္ျခင္း ျပည္႔စံုပါျပီ။ ဘုရားရွင္၏ ဂုဏ္ေတာ္ (၉)ပါးကို ရည္စူးရွိခိုးရျခင္းသာ လိုရင္းျဖစ္ေသာေၾကာင္. ေရွြ ၊ေငြ၊ျမ ၊သစ္သား၊ေက်ာက္ ဘုရား ကြဲျပားမႈ မရွိပါ ။ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို အာရံုျပဳျပီး သဒၶါစိတ္ျဖင္. ရွိခိုးရျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ အေနကဇာတင္ျခင္းအစဥ္အလာ ။ ။ အေနကဇာတင္ ဟူေသာ စကားသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ အရဟတၱမဂ္ဥာဏ္ ( သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္) ကို ရေတာ္မူျပီးေနာက္ ဘုရားအျဖစ္သို.ေရာက္ရွိျခင္းအတြက္ ၀မ္း ေျမာက္ စြာျဖင္. က်ဴးရင္.ေတာ္မူခဲ.ေသာ အေနကဇာတိ သံသာရံ ၊ သႏၶာ၀ိႆံ အနိဗိၺသံ...... စေသာ ဂါထာေတာ္မွ ျဖစ္ေပၚလာျခင္းျဖစ္သည္။ ဤဂါထာကို ရြတ္ဆိုျခင္းျဖင္. ဆင္းတုေတာ္ကို ဘုရားရွင္အစစ္ကဲ.သို. သေဘာထားမွတ္ယူၾကသည္။ အိႏိၵယျပည္တြင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို.သည္ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံလြန္ျပီးေနာက္ ဘုရားရွင္ ကိုယ္စားကိုးကြယ္ရန္ စဥ္းစားရွာၾကံခဲ.ၾကသည္။ ဗုဒၶျမတ္စြာ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိစဥ္ကပင္ ေဗာဓိေညာင္ပင္ကို ဘုရားရွင္ ကိုယ္စား ကိုးကြယ္ခဲ.ၾကသည္။ဓထူပါ ဟုေခၚေသာ ေစတီမ်ားကိုလည္း တည္ေဆာက္ကိုးကြယ္ခဲ.ၾကသည္။ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံလြန္ျပီး ႏွစ္ (၂၅၀) ေက်ာ္တြင္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းၾကီးသည္ ဓမၼစၾကာပံုေတာ္မ်ား ျဖန္.ေ၀ေစလ်က္ကိုးကြယ္ေစခဲ.သည္။ မဟာသကၠရာဇ္ ( ၁၄ ပရိနိဗၺာန္စံလြန္ျပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း (၄၀၀) အၾကာ စတုတၳသံဃာယနာ မတိုင္ခင္တြင္ အိႏိၵယျပည္၊အေနာက္ေျမာက္ဘက္ ဂႏၶာရႏွင္႔ ေယာနက တိုင္းသား ယြန္းလူမ်ိဳးတို.သည္ ဘုရားပံုတူထုလုပ္ကိုးကြယ္ရန္ ၾကံစည္အားထုတ္ခဲ.ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္က အတုမရွိ ဗုဒၶျမတ္စြာ ကိုပံုတူထုလုပ္ျပီး မတူပါက လြန္စြာ အျပစ္ၾကီးသည္ဟု ယူဆခဲ.ၾကသည္ ဆို၏။ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ (၃၂)ပါးေသာ လကၡဏာ ၊ (၈၀) ပါးေသာလကၡဏာငယ္မ်ား စသည္႔ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ မ်ားတြင္ အမွားမယြင္းျဖစ္မွာ စိုးရိမ္ခဲ.ၾကသည္။ သို.ျဖစ္ေစကာမူ ယြန္းလူမ်ိဳးတို.သည္ သုတ္ပါေဌယ်ပါဠိေတာ္ လာ (၃၂)ပါးေသာ မဟာပုရိသ လကၡဏာေတာ္မ်ားႏွင္. ကိုက္ညီေသာ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို စတင္ထုလုပ္ကိုးကြယ္ခဲ.ၾကပါသည္။၄င္းေနာက္ (၄) ရာစုမွ (၇) ရာစု အတြင္း အိႏိၵယ၌ဘုန္းတန္ခိုးၾကီးမားခဲ.ေသာ ဂံုပတာမင္းမ်ား လက္ထက္တြင္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ရုပ္တုေတာ္မ်ား ၊ေဆးေရးပန္းခ်ီမ်ား ျဖင္. ပူေဇာ္ခဲ.ၾကသည္။ ျမန္မာႏိ္ုင္ငံတြင္ (၁၁) ရာစု ၌ အေနာ္ရထာမင္းတရား လက္ထက္တြင္ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားပူေဇာ္မႈ စတင္ခဲ.သည္ဟု သိရသည္။ ဗုဒၶရုပ္တုပံုပါေသာ ပုဂံေခတ္ အုတ္ခြက္မ်ားတြင္ ဓ ေယ ဓမၼာ ေဟတုပၸဟ၀ါ ဓ ဂါထာေတာ္ ႏွင္႔ ဓ ဧ၀ံ၀ါဒီ မဟာအႏုရုဒၶေဒ၀ ဓ ( ျမတ္ေသာအေနာ္ရထာမင္းၾကီးသည္ ဤသို.အယူရွိေပသည္ ) ဟူေသာစာသားအရ ပုဂံေခတ္ တြင္ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားပူေဇာ္မႈ စတင္ခဲ.ေၾကာင္း ထင္ရွားသည္ ဆို၏။ အေနကဇာတင္ ဟူေသာစကားႏွင္. ဆင္းတုေတာ္ကိုးကြယ္မႈ အေျဖ ျဖစ္ပါတယ္။ အေနကဇာတင္ ျပီးတဲ. ဆင္းတုကို ကိုးကြယ္လို႔ ကုသိုလ္ရ ၊ မရ ။ ဒီေမးခြန္းမွာ လဲ ၾကည္ညိုသဒၶါသာ အဓိကျဖစ္တယ္ ေျပာရပါမယ္။ ၀ိမာန ပါဠိေတာ္၌ --- တိဌေႏၱ နိဗၺဴေတ စာပိ ၊ သေမစိတၱံ သမံဖလံ၊ ေစေတာပဏီဓိ ေဟတူပိ ၊ သတၱာ ဂစၧာႏိၱ သုဂတိ .......... ဟု ေဟာေတာ္မူခဲ.သည္။ တိဌေႏၱ - သက္ေတာ္ထက္ရွားရွိစဥ္၌ ၄င္း ၊ နိဗၺဴေတ စာပိ - ပရိနိဗၺာန္စံလြန္ျပီးေနာက္ ၌ ၄င္း ၊ စိတၱံ - ၾကည္ညိဳေသာစိတ္သည္ သေမ - သက္၇ွိထင္ရွားဘုရားႏွင္. တူမွ်သည္ရွိေသာ္ ဖလံ - အက်ိဳးေက်းဇူးသည္ (ဘုရားရွင္စစ္ကို ပူေဇာ္ရသကဲ.သို.) သမံ - တူမွ်၏ ။ ေဟတူပိ (ေဟသစၥံ)- မွန္၏ ေစေတာပဏီဓိ - စိတ္ထားေကာင္းျခင္းေၾကာင္႔ သတၱာ - သတၱ၀ါတို.သည္ သုဂတိ - ေကာင္းရာအလားသို. ဂစၧာႏိၱ - ေရာက္ၾကကုန္၏ ။ ............... ဒါဆို ဘုရားေဟာမို. ရွင္းေနပါျပီ။ ဆင္းတုေတာ္ကို မိမိအိမ္ (၀ါ) အခန္းတြင္ ဘယ္လိုေနရာခ် ကိုးကြယ္သင္.လဲ ။ ဆင္းတုေတာ္ (၀ါ) ဘုရားစင္ကို မိမိအိမ္ဦးခန္းတြင္ ထားသင္.ပါသည္။ မိမိအိမ္အတြင္းေလွခါးေအာက္ ေနရာ ၊ နိမ္႔ေသာေနရာ ၊ ေျမညီ ေနရာမ်ားတြင္ မထားရပါ ။ မိမိအိပ္ရာႏွင္. တန္းတူမထားရပါ ။ သီးျခားစင္ျမင္.ျဖင္. မထားႏိုင္ပါက မိမိအိပ္ရာ၊ေနရာႏွင္. ဘုရားစင္ ၾကားတြင္ ကန္.လန္.ကာ (၀ါ) လိုက္ကာျဖင္.ကာထားရမည္။ မိမိအာရံုျပဳ ပူေဇာ္လိုေသာအခါမွသာ ကန္.လန္.ကာဖြင္.၍ ပူေဇာ္ရမည္။ ဘုရားစင္ေရွ.တြင္ အဂါရ၀ျဖစ္ေအာင္(ဆဲဆိုျခင္း ၊ ဒူးေထာင္ ေပါင္ကားထိုင္ျခင္း ...စေသာ အျပဳအမူမ်ား...) ျပဳလုပ္ေနထိုင္ၾကလွ်င္ အျပစ္ျဖစ္မည္ ။သတိျပဳ၍ ဆင္ျခင္ၾကရေပမည္။ ထုလုပ္ရမည္. ဆင္းတုေတာ္၏ ပုံသ႑ာန္ ။ ဒီ ထုလုပ္ရမည္. ဆင္းတုေတာ္၏ ပုံသ႑ာန္ ကေတာ. (၉)မ်ိဳးရွိတယ္လို. ဆိုပါတယ္။ ( ၁ ) ေဗာဓိေညာင္ပင္ေအာက္ ထိုင္ေနေတာ္မူပံု ၊ ( ၂ ) ဓမၼစၾကာတရားဦးေဟာေနေတာ္မူပံု (ဓမၼစၾကာမုျဒာ) ( ၃ ) အနိမိသ၌ ရပ္ေတာ္မူေနပံု ( ဗ်ာဒိတ္ေပးေနပံု ) ( ၄ ) လက္ယာနံေစာင္း ေလ်ာင္းေနေတာ္မူပံု ၊ ( ၅ ) မာရ္နတ္၏ အႏၱ့ရာယ္ကို ေျဖရွင္းစဥ္ ေျမၾကီးကို ကိုင္၍သက္ေသျပဳေနပံု ..(ဘူမိဖႆမုျဒာ) ( ၆ ) ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူပံု ၊ ( ၇ ) အာဠာရ၊ဥဒက တို. အရႈံးၾကီးရႈံးေလစြ ဟု ဂရုဏာသက္ကာ ရင္ခြင္တြင္ လက္ေတာ္တင္ထားပံု ( မဟာဂရုဏာမုျဒာ ) (ရတနာစၾကၤန္၌ စၾကၤန္ေလွ်ာက္ေတာ္မူပံု (၉)ညီေတာ္ အာနႏၵာအား လက္သန္းျဖင္. ေျမမႈန္.မ်ားကို ေကာက္ယူျပေတာ္မူပံု ေလ်ာင္းေတာ္မူပံုေတာ္ အေခၚအေ၀ၚမ်ား ။ ။ (၁) အေရွ.အရပ္သို. ဦးေခါင္းေတာ္ တည္ေနလွ်င္ ..... ေရွြသာေလ်ာင္း (၂) ေတာင္ ။ ။ ...... သွ်င္ပင္ေပါင္းလဲ (၃)အေနာက္ ။ ။ ....... ဥပါဒိေသသ နိဗၺာန္စံေတာ္မူေနပံု (၄)ေျမာက္ ။ ။ ....... အႏုပါဒိေသသ နိဗၺာန္စံေတာ္မူေနပံု။ ဒီမွာ သတိထားရမွာက ဆင္ခံဘုရား ၊ ျမင္းခံဘုရား ၊ၾကာခံဘုရား ၊ နဂါးရံုဘုရား ၊ ဒကၡိဏႆခါ ၊ဆုေတာင္းျပည္.ဘုရား စတာေတြက ေနာက္ပိုင္း ပန္းပုဆရာေတြ ထြင္လာတဲ. ပံုေတာ္ေတြျဖစ္ပါတယ္ ။ ဗုဒၶ၀င္မွာလဲ မပါတဲ. ဆင္ (၃) ေကာင္ ၊ (၅)ေကာင္ စတာေတြအေပၚ ဘုရားရွင္ ထိုင္ေနတဲ. ပံုေတာ္ေတြကိုေတာ. မျဖစ္သင္.ပါဘူး ။ ဆင္ ၊ ျမင္း ဆိုတာ ဘုရားေလာင္းဘ၀မွာ သာ စီးနင္းခဲ.တာပါ ။ ဘုရားျဖစ္ျပီးေနာက္ (၉)၀ါေျမာက္ ေကာသမၺီမွာ ၀ါကပ္စဥ္ ေဃာသိတာရံု ေက်ာင္း ၌ သီတင္းသံုးေတာ္မူစဥ္ ၀ိနည္းေဆာင္ နဲ. သုတၱန္ေဆာင္ ရဟန္း (၂)ပါး မွ စေသာ ျပႆနာကို တားဆီးဆံုးမ၍ မရေသာေၾကာင္. ပါလိေလယ်ေတာ၌ ပလဲဆင္ၾကီး၏ အလုပ္အေကြ်းျပဳျခင္းကို ခံယူသည္ ဆိုစဥ္ကပင္ ဆင္စီးသည္ဟု မရွိခဲ.ပါ။ သတိထားတားဆီးစရာပါ။
ဘုရားကိုးဆူ။ ။
ဘုရားကိုးဆူရဲ႔ အစလို႔ ေျပာရမယ္႔ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုကိူေတာ႔ ဗုဒၶ၀င္ဇာတ္ေတာ္ေတြမွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဇာတ္ေတာ္ရဲ႔ အမည္ေတာ႔ ေမ႔ေနျပီဗ်ာ။ျပန္လဲ မရွာခ်င္ေတာ႔ဘူးျဖစ္စဥ္ကိုေတာ႔ သိပါတယ္။ ဒါကိုပဲေရးေပးေတာ႔မယ္ေနာ္၊ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ သာ၀တၴိျပည္၊ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္မွာ သီတင္းသံုးေနစဥ္ကာလမွာပါပဲ........ျမိဳ႔ထဲက ဗုဒၶဘာသာမဟုတ္တဲ႔ ပုဏ္ဏားလင္မယားႏွစ္ေယာက္ အသက္ၾကီးမွ ကေလးရၾကတယ္။ကေလးကိုခ်ီျပီး သူတို႔ကိုးကြယ္တဲ႔ စ်န္ရရေသ႔ၾကီးကို သြားကန္ေတာ႔ၾကတယ္။ မိဘေတြကန္ေတာ႔တဲ႔အခါ ရေသ႔ၾကီးက သုခိဒီကာယုေကာ ေဟာတု ။ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာအသက္ရွည္ပါေစ လို႔ ဆုေပးတယ္။ကေလးကို မိဘေတြက ကန္ေတာ႔တဲ႔ ပုံစံျဖစ္ေအာင္လုပ္ေပးျပီး ရေသ႔ကို ကန္ေတာ႔ခိုင္းတဲ႔ အခါ ရေသ႔ၾကီးက ကေလးကို ခ်မ္းသာပါေစပဲ ဆုေပးတယ္ ။အသက္ရွည္ဖို႔ မပါေတာ႔ဘူး။ဒီမွာ မိဘေတြက ဘာလို႔ဒီေန႔မွ ေမြးတဲ႔ ကေလးအတြက္ အသက္ရွည္ဖို႔ ဆုမေပးလဲ ဆိုေတာ႔ ရေသ႔ၾကီးက ဒီကေလးဟာ (၇)ရက္ေျမာက္မွာ ေသႏိုင္တယ္။အသက္အႏၱ ရယ္ရွိတယ္လို႔ ေျပာတယ္။ မိဘေတြက ဒါဆို အကာအကြယ္ပရိတ္လုပ္ေပးဖို႔ ေျပာေတာ႔ ရေသ႔က ဒါသူမလုပ္တတ္ဘူး။ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္က ဘုရားရွင္ဆီ သြားေတာင္းပါလို႔ ေျပာတယ္ ။ ဘုရားရွင္ကို ကန္ေတာ႔ၾကေတာ႔လည္း ဘုရားရွင္က ကေလးကို အသက္ရွည္ဖို႔ ဆုမေပးဘူး။ ဒီမွာ ေမးၾကေတာ႔ ဘုရားရွင္က ဒီကေလးကို (၇) ရက္ေျမာက္ေန႔မွာ ဘီလူးစားမယ္ လို႔ ေျပာတယ္။ ပရိတ္ေတာင္းၾကျပန္တယ္။ ဘုရားရွင္ကလည္း လုပ္ေပးမယ္လို႔ ေျပာလိုက္ျပီးေတာ႔ ....... ။ မင္းတို႔ အိမ္ျပန္ ၊ အိမ္ေရွ႔မွာ မ႑ာပ္ထိုး ၊ ရာဇမတ္ကာ ၊ တံခြန္ကုကၠ ားေတြ စိုက္ ၊သဲျဖ္႔သန္႔ခင္းထားဖို႔ မွာတယ္ ၊ ေနရာကို သံဃာ (၉)ပါးစာ လံုေလာက္ေအာင္ လုပ္ထားဖို႔မွာတယ္ ။ ျပီးေတာ႔ ျမတ္စြာဘုရားက သံဃာ (၈ )ပါးဆီကို ပရိတ္ရြ တ္ခိုင္းတယ္။ ကေလးကို သံဃာေတြရဲ႔ အလယ္မွာ ထားတယ္။ (၇) ရက္ဆိုေတာ႔ (၁) ရက္ကို (၈ ) ပါးႏွုန္းနဲ႔ အသံမစဲရြတ္ၾကတယ္။ (၇) ရက္ေျမာက္ ဘီလူးစားမယ္႔ေန႔မွာေတာ႔ ဘုရားရွင္ေတာ္တိုင္ နဲ႔ သံဃာ (၈ ) ပါးကို ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေရြးခ်ယ္သြားတယ္။ ေနရာယူပံုကေတာ႔ - (၁) ဘုရားရွင္ ( အလယ္ဗဟို ) (၂) အရွင္သာရိပုတၱရာ ( ေတာင္ဘက္) (၃) အရွင္အာနႏၵာ ( အေနာက္) (၄) အရွင္မဟာ ေမာဂၢလာန္ (ေျမာက္ဘက္) (၅) အရွင္ေကာ႑ ည( အေရွ႔ဘက္) (၆) ဂ၀ံပတိ ( အေနာက္ေျမာက္ ဘက္) (၇) အရွင္ ဥပါလိ(အေနာက္ေတာင္ ဘက္) (၈ ) ခဒိရ ေရ၀တ(အေရွ႔ေတာင္ ဘက္ ) (၉) ရာဟုလာ ( အေရွ႔ေျမာက္ ဘက္ ) တို႔မွာ ရြတ္ဆိုၾကပါတ ယ္။ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ၾကြလာေတာ႔ သိၾကားမင္း ၊ နတ္စစ္သူၾကီး (၃၇) ပါးစသည္ တရားနာလိုတာေၾကာင္႔ေရာ ၊ ျမတ္စြာဘုရားကို ကာကြယ္ဖို႔ေရာ တန္ခိုးၾကီးနတ္ေတြေရာက္လာေတာ႔ ဘီလူးေလးက ကေလးကို မစားရေတာ႔ဘဲ ကေလးအသက္ခ်မ္းသာသြားပါတယ္။ ( ဒီဘီလူးကလည္း ဒီကေလးကို ေမြးျပီး (၇) ရက္ေျမာက္ေန႔ရဲ႔ သန္းေခါင္ယံမွသာ စားခြင္႔ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ သူဟာ ၀သ၀ံ နတ္မင္းၾကီးရဲပ အလုပ္အေၾကြး ျဖစ္ျပီးေကာင္းစြာ လုပ္ေကြ်းမႈေၾကာင္႔ နတ္မင္းၾကီးက လိုတဲပ ဆုေတာင္းေစရာ ဒီကေလးကို စားခ်င္တယ္ ဆိုတာ ဆုေတာင္းပါတယ္။ နတ္မင္းၾကီးလည္း သူ႔ကတိအတိုင္း စားခြင္႔ေပးပါတယ္။ ဒါေပမယ္႔ ေမြးေမြးခ်င္းမစားရဘူး။(၇) ရက္ေျမာက္ေန႔ရဲ႔ သန္းေခါင္မွာသာ စားရမယ္။ ေစာျပီးလည္း မစားရဘူး။ သန္ေခါင္ေက်ာင္ျပီးးမွလည္း မစားရဘူးလို႔ စည္းကမ္းထုတ္ထားပါတယ္။ ဒါကို ဘုရားရွင္ကသိေနလို႔ သန္းေခါင္မွာ လာေစာင္႔ျပီး ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ပရိတ္ ရြတ္ထ ာ ျဖစ္ပါတယ္။) ဒီကေလးကို ဒီဃာယု သတို႔သားလို႔ ေခၚၾကပါတယ္။အသက္ (၁၂၀) ရွည္ခဲ႔တယ္ ။ သန္းေခါင္ေက်ာ္မွာ ဘုရားရွင္က တရားေဟာပါေသးတယ္။ ဘုရားရွင္က ပရိတ္ေၾကာင္႔ သူ႔ တန္ခိုးေၾကာင္႔ အသက္ရွည္တယ္လို႔ ဒီ တရားပြဲမွာ မေဟာပါဘူး။ ပဴေဇာ္ထိုက္သူေတြကို ပူေဇာ္ ကန္ေတာ႔ ရျခင္းေၾကာင္႔ သာဒီကေလး အသက္ရွည္ရတယ္လို႔ ေဟာပါတယ္။ ဒီ(၇)ရက္ေျမာက္မွာ ပရိတ္ရြတ္ၾကတဲ႔ ဘုရားရွင္နဲ႔ ရဟႏၱာ(၈ )ပါးကို အႏၲ့ရာယ္ကင္းရန္ပူေဇာ္ျခင္းမွ ဘုရားကိုးဆူပူေဇာ္ပြဲ စတယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment